اصول معامله ملک
بعد از جستجوهای فراوان در بنگاه های املاک و پیدا کردن ملکی که با میزان مبلغ شما تطابق داشته باشد حالا نوبت عقد قراردادی بین خریدار و فروشنده است که اگر با اصول معامله آشنا نباشید ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوید. که معامله ملک در ایران شامل 3 مرحله میباشد .
- در صورت به تفاهم رسیدن خریدار و فروشنده بر سر مبلغ ملک مورد نظر و شرایط پرداخت، آن قراردادی به صورت قولنامه ویا مبایعه نامه بین طرفین منعقد میگردد

با توجه به اینکه قولنامه ها بار حقوقی نداشته و ممکن هست که افروشنده ملک را به چندین نفر بفروشد دادگاه قولنامه را رسمی اعلام نمیکند در نتیجه در زمان معامله باید یک مبایعه نامه تنظیم شود .
- پس از تنظیم مبایعه نامه و امضای ان جهت تکمیل روند معامله لازم هست که این قرار داد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ثبت شود ، تا کد رهگیری صادر گردد .
- مرحله سوم انتقال سند در دفتر خانه رسمی میباشد .
مدارک مورد نیاز جهت انقال سند در دفتر خانه رسمی
- اصل و فتوکپی سند ملک
- اصل و فتوکپی بنچاق ملک
- اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار
- اصل و فتوکپی وکالت نامه (در صورت داشتن وکیل)
- اصل و فتوکپی گواهی پایان کار و عدم خلافی شهرداری
- ارائه صورتجلسه تفکیکی آپارتمان
- اصل و فتوکپی گواهی حصر وراثت (در صورتی که سند ورثه ای باشد)
- اصل و فتوکپی فرم مالیات بر ارث (در صورتی که سند ورثه ای باشد)
- دریافت مفاصا حساب توسط فروشنده از دفتر خانه اسناد رسمی
دفتر خانه اسناد رسمی میبایست از شهرداری ،دارایی، بیمه و بخشداری حهت پرداخت بدهی های ملک استعلام بگیردکه به این عمل مفاصا حساب میگویند .
فروشنده جهت انتقال سند باید به شهرداری ،دارایی ، و مراکز مربوطه مراجعه کرده با گرفتن گواهی پایان کار، خلافی ، پرداخت مالیات و بدهی و طی کردن مراحل قانونی بتواند ملک خود را به خریدار منتقل نماید .
همچنین دفترخانه بررسی میکند که ملک مورد نظر در گرو رهن مراجعات قانونی و طرحهای عمرانی شهرداری نباشد .
– لازم به ذکر است اگر ملک مورد معامله تجاری باشد بایستی فروشنده به بیمه نیز مراجعه کند .
– طبق اصول معامله، فروشنده 4% درصد قیمت ملک را باید به دارایی بپردازید.